|
Czytelnia
16 lipca
Najświętsza Maryja Panna z góry Karmel Szkaplerz karmelitański
Dzisiejsze wspomnienie zwraca nas ku Maryi objawiającej się na górze Karmel, znanej już z tekstów Starego Testamentu - z historii proroka Eliasza (1 Krl 17, 1 - 2 Krl 2, 25). W XII wieku po Chrystusie do Europy przybyli, prześladowani przez Turków, duchowi synowie Eliasza, prowadzący życie kontemplacyjne na Karmelu. Również w Europie spotykali się z niechęcią. Jednakże Stolica Apostolska, doceniając wyrzeczenia i umartwienia, jakie podejmowali zakonnicy, ułatwiała zakładanie nowych klasztorów.

Szczególnie szybko zakon rozwijał się w Anglii, do czego przyczynił się m.in. wielki czciciel Maryi, św. Szymon Stock, szósty przełożony generalny zakonu karmelitów. Wielokrotnie błagał on Maryję o ratunek dla zakonu. W czasie jednej z modlitw w Cambridge, w nocy z 15 na 16 lipca 1251 r., ujrzał Bożą Rodzicielkę w otoczeniu Aniołów. Podała mu Ona brązową szatę, wypowiadając jednocześnie słowa:
Przyjmij, synu, szkaplerz twego zakonu, jako znak mego braterstwa, przywilej dla ciebie i wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego. Oto znak zbawienia, ratunek w niebezpieczeństwach, przymierze pokoju i wiecznego zobowiązania.
Szymon Stock z radością przyjął ten dar i nakazał rozpowszechnienie go w całej rodzinie zakonnej, a z czasem również w świecie. W XIV wieku Maryja objawiła się papieżowi Janowi XXII, polecając mu w opiekę "Jej zakon" karmelitański. Obiecała wówczas obfite łaski i zbawienie osobom należącym do zakonu i wiernie wypełniającym śluby. Obiecała również wszystkim, którzy będą nosić szkaplerz, że wybawi ich z czyśćca w pierwszą sobotę po ich śmierci. Cały szereg papieży wypowiedziało się z pochwałami o tej formie czci Najświętszej Maryi i uposażyło to nabożeństwo licznymi odpustami. Wydali oni około 40 encyklik i innych pism urzędowych w tej sprawie.
Do spopularyzowania szkaplerza karmelitańskiego przyczyniło się przekonanie, że należących do bractwa szkaplerza Maryja wybawi z płomieni czyśćca w pierwszą sobotę po ich śmierci. Tę wiarę po części potwierdzili papieże swoim najwyższym autorytetem namiestników Chrystusa. Takie orzeczenie wydał jako pierwszy Paweł V 29 czerwca 1609 r., Benedykt XIV je powtórzył (+ 1758). Podobnie wypowiedział się papież Pius XII w liście do przełożonych Karmelu z okazji 700-lecia szkaplerza. Nie ma jednak ani jednego aktu urzędowego Stolicy Apostolskiej, który oficjalnie i w pełni aprobowałby ten przywilej. O przywileju sobotnim milczą najstarsze źródła karmelitańskie. Po raz pierwszy wiadomość o objawieniu szkaplerza pojawia się dopiero w roku 1430.
Nabożeństwo szkaplerza należało kiedyś do najpopularniejszych form czci Matki Bożej. Jeszcze dzisiaj spotyka się bardzo wiele obrazów Matki Bożej Szkaplerznej (z Góry Karmel), ołtarzy i kościołów. We Włoszech jest kilkaset kościołów Matki Bożej z Góry Karmel, w Polsce blisko setka. Wiele obrazów i figur pod tym wezwaniem zasłynęło cudami, tak że są miejscami pątniczymi. Niektóre z nich zostały koronowane koronami papieskimi. Szkaplerz w obecnej formie jest bardzo wygodny do noszenia. Można nawet zastąpić go medalikiem szkaplerznym. Z całą pewnością noszenie szkaplerza mobilizuje i przyczynia się do powiększenia nabożeństwa ku Najświętszej Maryi Pannie.
Szkaplerz nosili liczni władcy europejscy i niemal wszyscy królowie polscy (od św. Jadwigi i Władysława Jagiełły poczynając), a także liczni święci, również spoza Karmelu, m.in. św. Jan Bosko, św. Maksymilian Maria Kolbe i św. Wincenty a Paulo. Sama Matka Boża, kończąc swoje objawienia w Lourdes i Fatimie, ukazała się w szkaplerzu, wyrażając przy tym wolę, by wszyscy go nosili. Na wzór szkaplerza karmelitańskiego powstały także inne, jednakże ten pozostał najważniejszy i najbardziej powszechny. W wieku 10 lat przyjął szkaplerz karmelitański także św. Jan Paweł II. Nosił go do śmierci.
Święto Matki Bożej z Góry Karmel karmelici obchodzili od XIV w. Benedykt XIII (+ 1730) zatwierdził je dla całego Kościoła. W Polsce otrzymało to święto nazwę Matki Bożej Szkaplerznej.
|

Szkaplerz początkowo był wierzchnią szatą, której używali dawni mnisi w czasie codziennych zajęć, aby nie brudzić habitu. Spełniał więc rolę fartucha gospodarczego. Potem przez szkaplerz rozumiano szatę nałożoną na habit. Pisze o nim już reguła św. Benedykta w kanonie 55 dotyczącym ubrania i obuwia braci. Wszystkie dawne zakony noszą po dzień dzisiejszy szkaplerz. Współcześnie szkaplerz oznacza strój, który jest znakiem zewnętrznym przynależności do bractwa, związanego z jakimś konkretnym zakonem. Tak więc istnieje szkaplerz: brunatny - karmelitański (w. XIII); czarny - serwitów (w. XIV), od roku 1860 kamilianów; biały - trynitarzy, mercedariuszy, dominikanów (w. XIV), Niepokalanego Serca Maryi (od roku 1900); niebieski - teatynów (od roku 1617) i Niepokalanego Poczęcia Maryi (w. XIX); czerwony - męki Pańskiej; fioletowy - lazarystów (1847) i żółty - św. Józefa (w. XIX).
Ponieważ było niewygodnie nosić szkaplerz taki, jaki nosili przedstawiciele danego zakonu, dlatego z biegiem lat zamieniono go na dwa małe kawałki płótna, zazwyczaj z odpowiednim wizerunkiem na nich. Na dwóch tasiemkach noszono go w ten sposób, że jedno płócienko było na plecach (stąd nazwa łacińska scapulare), a druga na piersi. Taką formę zachowały szkaplerze do dnia dzisiejszego. W roku 1910 papież św. Pius X zezwolił ze
względów praktycznych na zastąpienie szkaplerza medalikiem szkaplerznym.
W przypadku szkaplerza karmelitańskiego na jednym kawałku powinien być umieszczony wizerunek Matki Bożej Szkaplerznej, a na drugim - Najświętszego Serca Pana Jezusa. Jedna część powinna spoczywać na piersiach, a druga - na plecach. Szkaplerz musi być poświęcony według specjalnego obrzędu.
Szkaplerz, będący znakiem maryjnym, zobowiązuje do chrześcijańskiego życia, ze szczególnym ukierunkowaniem na uczczenie Najświętszej Maryi Dziewicy potwierdzanym codzienną modlitwą Pod Twoją obronę.
|
Więcej informacji:
 |
sanctus.pl
NMP z Góry Karmel i szkaplerz karmelitański
|
 |
MaryPages
Matka Boska z Góry Karmel
|
 |
Paweł Pomianek
Wspomnienie NMP z Góry Karmel
|
 |
ks. prof. Marek Chmielewski
Wspomnienie NMP z Góry Karmel (format audio)
|
 |
Mariusz Piecyk
Matka Boża z góry Karmel
|
 |
karmel.pl
Wzgórza Karmelu
|
 |
Roberto Fornara OCD
Góra Karmel w Biblii. Etymologia i symbolika
|
 |
Jerzy Zieliński OCD
Maryja w historii i duchowości Karmelu
|
|
|
 |
Pius XII
List z okazji 700-lecia szkaplerza świętego (1950)
|
 |
Jan Paweł II
Szkaplerz znakiem "przymierza" z Maryją List z okazji 750-lecia szkaplerza świętego (1251-2001)
|
 |
Rodzina Szkaplerzna
Szkaplerz karmelitański - dar i znak Królowej Karmelu
|
 |
Rodzina Szkaplerzna
Wspólnoty i bractwa Szkaplerzne
|
 |
Marcin Konik-Korn
Rodzina szkaplerzna
|
 |
wiara.pl
Szkaplerz
Czym właściwie jest szkaplerz?
"Sobotni przywilej"
Zdarzyło się naprawdę
Znak przynależności do Maryi
Jan Paweł II o szkaplerzu
Karmelici o szkaplerzu
Znak szkaplerza
|
 |
Przemysław Kucharczak
Młodzi chcą szkaplerza
|
 |
ks. Tomasz Jaklewicz
Fartuch, co chroni przed złem
|
 |
Leszek Śliwa
Święci i... sponsorzy
|
 |
adonai.pl
Szkaplerz Karmelitański
Wprowadzenie
Historia
Podstawowe zasady
Przywileje szkaplerzne
Świadectwa
|
 |
Rodzina Szkaplerzna
Obrzęd błogosławieństwa i nałożenia Szkaplerza
Część pierwsza
Część druga
|
 |
Arkadiusz Bednarczyk
Cudowna moc szkaplerza
|
 |
Rodzina Szkaplerzna
Nowenna ku czci Matki Bożej Szkaplerznej
Wersja pierwsza
Wersja druga
|
|
 |
Krakowska prowincja karmelitów bosych
Serwis internetowy
|
|
 |
Józef od Świętej Maryi Panny OCD
Najświętsza Maryja Panna z Góry Karmel Tajemnica i proroctwo
Autor prezentowanego dzieła podejmuje bardzo wnikliwe studium na temat najważniejszego aspektu duchowości Zakonu Karmelitańskiego, którym jest jego maryjność. Autor legitymuje się nie tylko wielką erudycją w dziedzinie wielowiekowej duchowej tradycji Zakonu, lecz także często odwołuje się do danych biblijnych (symbolika wody, ognia, obłoku).
|
 |
Bartłomiej Kucharski OCD
Szata Maryi: szkaplerz karmelitański
Bogato ilustrowany albumik wydany na kredowym papierze, pragnie przybliżyć piękno maryjnej duchowości, obecnej w Karmelu w sposób szczególny w znaku szkaplerza. Publikacja zawiera podstawowe informacje dotyczące nabożeństwa szkaplerznego oraz praktyczne wskazówki, jak naśladować Maryję. Adresowana jest do wszystkich noszących szkaplerz, a szczególnie do tych, którzy chcieliby przyjąć Maryję do swego życia.
|
 |
Stanisław Maria Kałdon OP
Szkaplerz, który uzdrawia
Justyna Bisqueyburu w dwudziestym drugim roku życia postanowiła poświęcić się Bogu w Zgromadzeniu Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego á Paulo. Podczas pierwszych rekolekcji miała widzenie - ukazała się jej Najświętsza Maryja Panna. W prawej ręce trzymała swoje serce, a w drugiej rodzaj Szkaplerza, mocne orędzie nawrócenia, zjednujące śmierć szczęśliwą. Wierne zastosowanie się do wskazówek Niepokalanej i używanie Szkaplerza okazało się bardzo skuteczne. Do tej pory nie przestaje on działać niezliczoną ilością nawróceń, a nawet uzdrowień.
|
|
|
Ostatnia aktualizacja: 06.07.2024
Ponadto dziś także w Martyrologium:
W Kordobie, w Hiszpanii - św. Syzenanda, męczennika. Zginął w roku 851. Jego wspomnienie przekazał nam w swym Memoriale Sanctorum św. Eulogiusz, który sam został naśladowcą czczonych przez siebie męczenników.
oraz:
św. Atenogena, biskupa Sebasty i męczennika (+ III/IV w.); św. Eustachego, biskupa (+ ok. 338); św. Fausta, męczennika (+ III w.); św. Rajneldy, dziewicy i męczennicy we Francji (+ 680) |
|