Cyryl urodził się w Tesalonikach w 826 r. jako siódme dziecko w rodzinie Leona, który był wyższym oficerem miejscowego garnizonu. Jego właściwe imię to Konstanty, imię Cyryl przyjął pod koniec życia, wstępując do zakonu. Po studiach w Konstantynopolu został bibliotekarzem przy kościele Hagia Sophia. Później usunął się na ubocze. Z czasem podjął w szkole cesarskiej wykłady z filozofii. Wkrótce potem, w 855 r. udał się na górę Olimp do klasztoru w Bitynii, gdzie przebywał już jego starszy brat - św. Metody.
Na żądanie cesarza Michała III obaj wyruszyli do kraju Chazarów na Krym, aby rozwiązać spory religijne między chrześcijanami, Żydami i Saracenami. Cyryl przygotował się do tej misji bardzo starannie - nauczył się języka hebrajskiego (by dyskutować z Żydami) i syryjskiego (by prowadzić dialog z Arabami, przybyłymi z okolic Syrii). Po udanej misji został wysłany z bratem przez patriarchę św. Ignacego, aby nieść chrześcijaństwo Bułgarom. Pośród nich pracowali pięć lat. Następnie, na prośbę księcia Rościsława udali się z podobną misją na Morawy, gdzie wprowadzili do liturgii język słowiański pisany alfabetem greckim (głagolicę). Potem jeden z uczniów św. Metodego wprowadził do tego pisma majuskuły (duże litery) alfabetu greckiego. Pismo to nazwano cyrylicą. Cyryl przetłumaczył Pismo Święte na język starocerkiewno-słowiański. Inkulturacja chrześcijaństwa stała się przyczyną ich cierpień, a nawet prześladowań.
Z Panonii (Węgier) bracia udali się do Wenecji, by tam dla swoich uczniów uzyskać święcenia kapłańskie. Jednak duchowieństwo tamtejsze przyjęło ich wrogo. Daremnie Cyryl przekonywał swoich przeciwników, że język nie powinien odgrywać warunku istotnego dla przyjęcia chrześcijaństwa. Bracia zostali oskarżeni w Rzymie przed papieżem św. Mikołajem I niemal o herezję. Posłuszni wezwaniu namiestnika Chrystusowego na ziemi, udali się do Rzymu. W tym jednak czasie zmarł papież św. Mikołaj I (+ 867), a po nim został wybrany Hadrian II. Ku radości misjonarzy nowy papież przyjął ich bardzo serdecznie, kazał wyświęcić ich uczniów na kapłanów, a ich słowiańskie księgi liturgiczne kazał uroczyście złożyć na ołtarzu w kościele Matki Bożej, zwanym Fatne.
Wkrótce potem Cyryl wstąpił do jednego z greckich klasztorów, gdzie zmarł na rękach swego brata 14 lutego 869 r. Papież Hadrian (Adrian) urządził Cyrylowi uroczysty pogrzeb.
Metody (jego imię chrzcielne - Michał) urodził się między 815 a 820 r. Ponieważ posiadał uzdolnienia wybitnie prawnicze, wstąpił na drogę kariery urzędniczej. W młodym wieku został archontem - zarządcą cesarskim w jednej ze słowiańskich prowincji. Zrezygnował z urzędu, wstępując do klasztoru w Bitynii, gdzie został przełożonym. Tam też przyjął imię Metody. Około 855 roku dołączył do niego jego młodszy brat, św. Cyryl. Odtąd bracia dzielą razem swój los w ziemi Chazarów, Bułgarów i na Morawach.
Po śmierci Cyryla (w 869 r.) Hadrian II konsekrował Metodego na arcybiskupa Moraw i Panonii (Węgier) oraz dał mu uprawnienia legata. Jako biskup, Metody kontynuował rozpoczęte dzieło. Z powodu wprowadzenia obrządku słowiańskiego, mimo aprobaty Rzymu, był atakowany przez arcybiskupa Salzburga, który podczas synodu w Ratyzbonie uwięził go w jednym z bawarskich klasztorów. Spędził tam dwa lata (870-872). Interwencja papieża Jana VII przyniosła Metodemu utraconą wolność.
Nękany przez kler niemiecki, Metody udał się ponownie do Rzymu. Papież Jan VIII przyjął go bardzo życzliwie i potwierdził wszystkie nadane mu przywileje. Aby jednak uspokoić kler niemiecki, dał Metodemu za sufragana biskupa Wickinga, który miał urzędować w Nitrze. W tym czasie doszło do pojednania Rzymu z Konstantynopolem. Metody udał się więc do patriarchy Focjusza, by mu zdać sprawę ze swojej działalności (881 lub 882). Został przyjęty uroczyście przez cesarza. Kiedy powracał, przyprowadził ze sobą liczny zastęp kapłanów. Powróciwszy na Morawy, umarł w Welehradzie 6 kwietnia 885 r.
W roku 907 rozpadło się państwo wielkomorawskie, a z jego rozpadem został usunięty obrządek słowiański na rzecz łacińskiego. Mimo tego dzieło św. Cyryla i św. Metodego nie upadło. Ich językiem w liturgii nadal posługuje się kilkadziesiąt milionów prawosławnych i kilka milionów grekokatolików. Obaj święci (nazywani Braćmi Sołuńskimi - od Sołunia, czyli obecnych Salonik w Grecji) są uważani za apostołów Słowian. W roku 1980 papież św. Jan Paweł II ogłosił ich - obok św. Benedykta - współpatronami Europy, tym samym podnosząc dotychczas obowiązujące wspomnienie do rangi święta.
W ikonografii Bracia Sołuńscy przedstawiani są w stroju pontyfikalnym jako biskupi greccy lub łacińscy. Czasami trzymają w rękach model kościoła. Św. Cyryl ukazywany jest w todze profesora, w ręce ma księgę pisaną cyrylicą. Ich atrybutami są: krzyż, księga i kielich, rozwinięty zwój z alfabetem słowiańskim.
|
Więcej informacji:
 |
Jan Paweł II
Patronowie Europy Anioł Pański, 15 lutego 1998 r.
|
 |
Jan Paweł II
List apostolski Egregiæ virtutis 24 grudnia 1980 r.
|
 |
Jan Paweł II
Encyklika Slavorum Apostoli wydana w tysiącsetną rocznicę dzieła ewangelizacji świętych Cyryla i Metodego, 31 grudnia 1980 r.
|
 |
Benedykt XVI
Święci Cyryl i Metody Audiencja generalna, 17 czerwca 2009 r.
|
 |
Jarosław Charkiewicz
Równy Apostołom Cyryl
|
 |
Jarosław Charkiewicz
Równy Apostołom Metody, arcybiskup Moraw i Panonii
|
 |
Alina Petrowa-Wasilewicz
Święci Cyryl i Metody, patroni Europy
|
 |
ks. Paweł Borto
Te źródła też mogą wyschnąć
|
 |
Mariański Dom Studiów pw. śś. Cyryla i Metodego
Kult Cyryla i Metodego
|
 |
Mariański Dom Studiów pw. śś. Cyryla i Metodego
Bractwa i stowarzyszenia pod patronatem świętych Cyryla i Metodego
|
 |
Aleksander W. Mikołajczak
Między latinitas a Cyrillianitas - na rozdrożu europejskiej tożsamości
|
 |
Paweł Szpyrka SJ
Apostołowie Słowian: Cyryl i Metody
|
 |
apostol.pl
Cyryl i Metody - apostołowie Słowian
|
 |
literatura.hg.pl
Początki chrześcijaństwa w Polsce - Cyryl i Metody
|
 |
ks. Stanisław Zbojnowicz
Święci Cyryl i Metody - patroni Europy
|
 |
Marek Wójtowicz SJ
Apostołowie Słowian
|
 |
Parafia Świętych Cyryla i Metodego w Knurowie
Święci Cyryl-Konstanty i Metody-Michał
|
 |
Adam Kowalik
Cyryl i Metody - święci apostołowie Słowian
|
 |
Hanna Maria Giza
Jak Cyryl i Metody dali Słowianom pismo (format audio)
|
 |
KAI
Cyryl i Metody wygrali
|
 |
Żywoty Świętych Pańskich (1937 r.)
Żywot św. Cyryla i Metodego, apostołów ludów słowiańskich
|
 |
Parafia w Rudzie Śląskiej
Święci Cyryl, mnich, i Metody, biskup, patroni Europy
|
 |
Leszek Śliwa
Święci bracia z Salonik
|
 |
Wojciech Słomski
Św. Cyryl i Św. Metody
|
 |
Parafia prawosławna pw. Wszystkich Świętych w Białymstoku
Święci Cyryl i Metody - twórcy języka liturgicznego Słowian
|
 |
Peter Branekov i Aleksander Wassilew
Święto bułgarskiej oświaty, kultury i piśmiennictwa
|
 |
Nasza Arka 05/2004
Patronowie Europy
Apostołowie Słowian - Święci Cyryl i Metody
Symfonia liturgii i kultur - Święci Cyryl i Metody
|
 |
ks. Jacek Jaśkowski
Cyryl i Metody nie zrażali się trudnościami...
|
 |
ks. Arkadiusz Trochanowski
Postacie świętych Cyryla i Metodego
|
 |
KAI
Święci Cyryl i Metody mieli prawdziwie katolicki zmysł Kościoła
|
 |
ks. Mariusz Frukacz
20. rocznica encykliki "Slavorum Apostoli"
|
 |
franciszkanie.pl
Święci Cyryl i Metody
|
 |
Adam Suwart
Oddech pełnymi płucami
|
 |
Panagiotis K. Christou
Święty Cyryl i Metody z Salonik Nauczyciele Słowian
|
|
 |
Benedykt XVI
Mistrzowie duchowi Ojcowie i pisarze pierwszego tysiąclecia
Obecny tom katachez papieskich zawiera 20 portretów postaci niezwykle ważnych dla pierwszego tysiąclecia chrześcijaństwa. Są wśród nich nie tylko święci. Galerię tę otwiera papież św. Leon Wielki, zamykają zaś działający w IX wieku apostołowie Słowian, święci Cyryl i Metody.
|
 |
Jan Paweł II, Arturo Mari
Rok 17. W kręgu Słowian. Fotokronika
Album opowiada o wydarzeniach, jakie miały miejsce pomiędzy 16 października 1994 roku a 15 października 1995. W tym czasie Ojciec Święty Jan Paweł II szczególny nacisk położył na pielgrzymowanie do krajów słowiańskich, odwiedzając Czechy, Polskę i Słowację.
|
 |
Włodzimierz Sołowiew
Zaślubiny wschodu z zachodem
Polska odgrywała specyficzną rolę w ekumenicznej wizji Sołowiowa - jako kraj z jednej strony katolicki, a więc związany duchowo z Rzymem, z drugiej zaś słowiański, czyli spokrewniony z Rosją - była szczególnie predestynowana do roli pośrednika między katolickim Zachodem a prawosławnym Wschodem.
|
 |
Georgi Minczew, Małgorzata Skowronek
Apokryfy i legendy starotestamentowe Słowian Południowych
Praca ta ma wielka wartość jako oryginalne opracowanie źródłowe, wypełniające lukę w polskojęzycznej (i nie tylko) literaturze zarówno w dziedzinie apokryfów Starego Testamentu, jak i wiedzy o kulturze Słowian Południowych.
|
 |
Timothy Radcliffe OP
Po co być chrześcijaninem?
Książka Radcliffa to lektura przyjemna, w której poważne problemy teologiczne są podejmowane w sposób przystępny, a niekiedy z dużą dawką dobrego humoru.
|
 |
Jakub Zielina
Wierzenia Prasłowian
Niezwykła książka, która wciąga Czytelnika i którą czyta się jednym tchem. Mocno zakorzeniona w materiałach żródłowych i historycznych, jednak bez zbędnego aparatu naukowego. Językiem prostym, ale bez uproszczeń opisuje - opowiada - o wierze prasłowian, przybliża świat prasłowiańskich wierzeń.
|
 |
Andrzej Szyjewski
Religia Słowian
Praca krakowskiego religioznawcy podejmuje nadzwyczaj trudne zadanie. Mimo braku jakichkolwiek słowiańskich zbiorów tekstów mitycznych, a przy widocznej tęsknocie za słowiańską mitologią, autor przedstawia własną hipotezę na temat religii Słowian.
|
 |
Juan Maria Laboa
Epoka barbarzyńców: od roku 600 do 900
Barbarzyńskie plemiona Germanów, Słowian, Turków przez kilka wieków napływają na ziemie Imperium Rzymskiego. Sposób życia i zwyczaje tych ludów wnoszą wiele nowego do kultury starych mieszkańców Zachodu. "Historia chrześcijaństwa" to rodzaj zwięzłego, przybliżającego najważniejsze wydarzenia i kluczowe postacie przewodnika po dziejach Kościoła powszechnego: od jego narodzin do czasów współczesnych.
|
|
|