WERSJA PREMIUM:


Tu jesteś:




Menu:

Internetowa Liturgia Godzin

Wesprzyj rozwój serwisu

Czytelnia

26 lipca
Święci Anna i Joachim,
rodzice Najświętszej Maryi Panny

Zobacz także:

Ewangelie nie przekazały o rodzicach Maryi żadnej wiadomości. Milczenie Biblii dopełnia bogata literatura apokryficzna. Ich imiona są znane jedynie z apokryfów Protoewangelii Jakuba, napisanej ok. roku 150, z Ewangelii Pseudo-Mateusza z wieku VI oraz z Księgi Narodzenia Maryi z wieku VIII. Najbardziej godnym uwagi może być pierwszy z wymienionych apokryfów, gdyż pochodzi z samych początków chrześcijaństwa, stąd może zawierać ziarna prawdy zachowanej przez tradycję.

Święta Anna z Maryją


Anna pochodziła z rodziny kapłańskiej z Betlejem. Hebrajskie imię Anna w języku polskim znaczy tyle, co "łaska". Od IV wieku do dzisiaj pokazuje się przy Sadzawce Owczej w Jerozolimie miejsce, gdzie stał dom Anny i Joachima. Obecnie wznosi się na nim trzeci z kolei kościół. Wybudowali go krzyżowcy.
Św. Anna jest patronką diecezji opolskiej, miast, m.in. Hanoveru, oraz kobiet rodzących, matek, wdów, położnic, ubogich robotnic, górników kopalni złota, młynarzy, powroźników i żeglarzy.





Święty Joachim z Maryją Joachim miał pochodzić z zamożnej i znakomitej rodziny z Galilei. Już samo jego imię miało być prorocze, gdyż oznacza tyle, co "przygotowanie Panu". W dawnej Polsce czczony był jako "protektor Królestwa". Kiedy Maryja była jeszcze dzieckiem, miał pożegnać ziemię. Razem ze św. Anną patronują małżonkom.
Od dawna biblistów interesował problem, dlaczego Ewangeliści podają dwie odrębne genealogie Pana Jezusa: inną przytacza św. Mateusz (Mt 1, 1-18), a inną - św. Łukasz (Łk 3, 23-38). Przyjmuje się dzisiaj dość powszechnie, że św. Mateusz podaje rodowód Chrystusa Pana wymieniając przodków św. Józefa, podczas gdy św. Łukasz przytacza rodowód Pana Jezusa wymieniając przodków Maryi. Według takiej interpretacji ojcem Maryi nie byłby wtedy św. Joachim, ale Heli. Być może imię Joachim jest apokryficzne. Możliwe także, że Heli miał drugie imię Joachim. Sprawa jest nadal otwarta.


Święci Joachim i Anna, rodzice Maryi Apokryficzna Protoewangelia Jakuba z II wieku podaje, że Anna i Joachim byli bezdzietni. Małżonkowie daremnie modlili się i dawali hojne ofiary na świątynię, aby uprosić sobie dziecię. Joachim, będąc już w podeszłym wieku, udał się na pustkowie i tam przez dni 40 pościł i modlił się o Boże miłosierdzie. Wtedy zjawił mu się anioł i zwiastował, że jego prośby zostały wysłuchane, gdyż jego małżonka Anna da mu Dziecię, które będzie radością ziemi. Tak też się stało. Przy narodzinach ukochanej Córki, której według zwyczaju piętnastego dnia nadano imię Maria, była najbliższa rodzina. W rocznicę tych narodzin urządzono wielką radosną uroczystość. Po urodzeniu się Maryi, spełniając uprzednio złożony ślub, rodzice oddali swą Jedynaczkę na służbę w świątyni. Kiedy Maryja miała 3 lata, oddano Ją do świątyni, gdzie wychowywała się wśród swoich rówieśnic, zajęta modlitwą, śpiewem, czytaniem Pisma świętego i haftowaniem szat kapłańskich. Wcześniej miał pożegnać świat Joachim. Według jednej z legend Annie przypisuje się trinubium - po śmierci Joachima miała wyjść jeszcze dwukrotnie za mąż.

Kult świętych Joachima i Anny był w całym Kościele - a więc także na Wschodzie - bardzo dawny i żywy. W miarę jak rozrastał się kult Matki Chrystusa, wzrastała także publiczna cześć Jej rodziców. Już w IV/V w. istniał w Jerozolimie kościółek przy dawnej sadzawce Betesda w pobliżu świątyni pod wezwaniem św. Joachima i św. Anny. Tu nawet miał być według podania ich grób. Inni miejsce grobu sytuowali przy wejściu na Górę Oliwną. Cesarz Justynian wystawił w Konstantynopolu około roku 550 bazylikę ku czci św. Anny. Kazania o św. Joachimie i św. Annie wygłaszali na Wschodzie święci tej miary, co św. Epifaniusz (+ 403), św. Sofroniusz (+ po 638), św. Jan Damasceński (+ ok. 749), św. German, patriarcha Konstantynopola (+ 732), św. Andrzej z Krety (+ 750), św. Tarazjusz, patriarcha Konstantynopola (+ 806), a na Zachodzie: św. Fulbert z Chartres (+ 1029), św. Bernardyn ze Sieny (+ 1444) czy bł. Władysław z Gielniowa (+ 1505).
Szczególną czcią była zawsze otaczana św. Anna. Jej kult był i jest do dnia dzisiejszego bardzo żywy. Na Zachodzie pierwszy kościół i klasztor św. Anny stanął w roku 701 we Floriac koło Rouen. Dowodem popularności św. Anny jest także to, że jej imię było i dotąd jest często nadawane dziewczynkom. Bardzo liczne są też kościoły i sanktuaria pod jej wezwaniem. Ku czci św. Anny powstało 5 zakonów żeńskich. W dawnej liturgii poświęcono św. Annie aż 118 hymnów i 36 sekwencji (wiek XIV-XVI).

Święta Anna Samotrzecia Polska chlubi się wieloma sanktuariami św. Anny: na Górze św. Anny w pobliżu Brzegu Głogowskiego, w Jordanowie, w Selnikach, w Grębocicach, w Stoczku koło Lidzbarka Warmińskiego, w Kamiance. Największej jednak czci doznaje św. Anna w Przyrowie koło Częstochowy i na Górze Św. Anny koło Opola. Sanktuarium opolskie należy do najsłynniejszych w świecie - tak dalece, że figura św. Anny doczekała się uroczystej koronacji papieskimi koronami 14 września 1910 r. Sanktuarium to nawiedził św. Jan Paweł II 21 czerwca 1983 roku podczas swej drugiej pielgrzymki do Polski. Cudowna figura św. Anny wykonana jest z drzewa bukowego i liczy 66 cm wysokości. Przedstawia ona św. Annę piastującą dwoje dzieci: Maryję, której była matką, i Pana Jezusa, dla którego była babką (św. Anna Samotrzecia). Wszystkie trzy figury są koronowane. Początkowo była tylko jedna postać św. Anny (wiek XV). Potem dodano postacie Maryi i Jezusa (wiek XVII), umieszczając je przy głowie św. Anny.

Liturgiczny obchód ku czci rodziców Maryi pojawił się najpierw na Wschodzie. Wprowadził go w 710 r. cesarz Justynian II pod tytułem Poczęcie św. Anny. Wspomnienie obchodzono w różnych dniach, łącznie (św. Joachima i św. Anny) lub oddzielnie. Na Zachodzie wprowadzono je późno. W Neapolu jest znane w wieku X. Papież Urban VI bullą Splendor aeternae gloriae z 21 czerwca 1378 r. zezwolił na obchodzenie tego święta w Anglii. Juliusz II w 1522 r. rozszerzył je na cały Kościół i wyznaczył na 20 marca. Paweł V zniósł jednak to święto w 1568 r., opierając swoją decyzję na tym, że o rodzicach Maryi z ksiąg Pisma świętego nic nie wiemy. Przeważyła jednak opinia, że należy im się szczególna cześć. Dlatego Grzegorz XIII święto Joachima i Anny ponownie przywrócił (1584). Z tej okazji wyznaczył jako dzień pamięci 26 lipca. Papież św. Pius X w 1911 roku wprowadził osobno święto św. Joachima, wyznaczając dzień pamiątki na 16 sierpnia. Św. Anna miała nadal swoje święto dnia 26 lipca. Reforma liturgiczna z roku 1969 połączyła na nowo imiona obojga pod datą 26 lipca.

Święci Joachim i Anna, rodzice Maryi W ikonografii św. Anna ukazywana jest w scenach z apokryfów oraz obrazujących życie Maryi. Przedstawiana jako starsza kobieta z welonem na głowie. Ulubionym tematem jest św. Anna ucząca czytać Maryję. Niektóre jej atrybuty: palec na ustach, księga, lilia.
Św. Joachim ukazywany jest jako starszy, brodaty mężczyzna w długiej sukni lub w płaszczu. Występuje w licznych cyklach mariologicznych oraz z życia św. Anny. Jego atrybutami są: anioł, Dziecię Jezus w ramionach, dwa gołąbki w dłoni, na zamkniętej księdze lub w małym koszyku, jagnię u stóp, laska, kij pasterski, księga, zwój.


Więcej informacji:

Kliknij tutaj - książka w księgarni Gloria24.pl
Kliknij tutaj - książka w księgarni tolle.pl
Kliknij tutaj - płyta CD Audio / MP3, audiobook
Kliknij tutaj - strona w Internecie

wiara.pl
Święci Joachim i Anna - rodzice NMP
Waldemar Linke CP
"Życie ich było proste i prawe"
Beata Bujnicka
Joachim i Anna
wiara.pl
Kult św. Joachima i św. Anny w Kościele
wiara.pl
Kult św. Joachima i św. Anny w Polsce
Damian Kwiatkowski
Św. Joachim i św. Anna
- rodzice, dziadkowie i wychowawcy
The National Shrine
of Our Lady of Czestochowa in Doylestown
Święci Anna i Joachim, rodzice NMP
Ferdynand Holbock
Święci Anna i Joachim
Sławomir Skiba
Święci Joachim i Anna
Arkadiusz Bednarczyk
Joachim i Anna
Marta Arbatowska
Dziadkowie, którzy nie rozpieszczali
Jakub Kołacz SJ
Babcia Ania i dziadek Joachim
Opoka
Babcia i dziadek Jezusa
 
Marcin Jakimowicz
Święta babcia w depresji
Andrzej Kerner
Babcia, starka, oma, grandma
Jarosław Charkiewicz, Tomasz Sulima
Sprawiedliwa Anna, matka Bogurodzicy
Agnieszka Kastory
Święta Anna - z cyklu "Święci z bocheńskich ołtarzy"
Ewa Jakubik
Jubileusz 500-lecia objawień św. Anny w Prostyni
Jan Uryga
Chrystusowa babka
Sanktuarium na Górze św. Anny
Św. Anna - babcia Jezusa
Parafia w Rudzie Śląskiej
Żywot św. Anny, matki Najświętszej Maryi Panny
ks. Władysław Hozakowski
Święta Anna, matka Najśw. Maryi Panny
Sanktuarium na Górze św. Anny
Strona internetowa
"Nasza Arka" 07/2010
Święta Anna Samotrzecia

Jezus, Maryja i Anna
Radość Anny i Joachima
Matka Niepokalanej
Góra świętej Anny
Tu króluje św. Anna
Wielki plac modlitwy
Idziemy na kalwarię do św. Anny
Annogórscy pielgrzymi
Miejsce modlitwy językiem swego serca
Wyjątkowy zakątek Opolszczyzny
Pozdrowienie świętej Anny
 
Jarosław Charkiewicz
Sprawiedliwy Joachim
Parafia w Rudzie Śląskiej
Żywot św. Joachima, ojca Najświętszej Maryi Panny
 
Leszek Śliwa
Wspaniała nowina
Leszek Śliwa
Szczęście Joachima
Leszek Śliwa
Wizyta córki bankiera
Barbara Gruszka-Zych
Przystanek u Świętej Anny
Mariusz Trojnar
Modlitwa do św. Anny
Modlitwa małżonków do świętych Joachima i Anny
 
Jan Paweł II
Żywot Maryi

Błogosławiony Jan Paweł II należał do najbardziej maryjnych papieży w historii Kościoła. "Żywot Maryi" jest obszernym zbiorem papieskich rozmyślań Jej poświęconych.
bł. Anna Katarzyna Emmerich
Życie Maryi

Niezwykłe wizje mistyczki z Dülmen w plastyczny, sensacyjny wręcz sposób ukazują życie Maryi od dzieciństwa aż po odejście z tego świata, jej pokorę i skromność, szlachetną powściągliwość i wielkość charakteru, jej rolę jako Służebnicy Pana, misję jako Matki Chrystusa i Zaufanej Apostołów,
ks. Zdzisław Tomczyk
Niezwykły kwiat - opowieść o Maryi

Niezwykła powieść opisująca historię życie Maryi: Jej dzieciństwo i atmosferę rodzinnego domu, dorastanie do macierzyństwa oraz do wymagań i zadań, które przed Nią stanęły - by być Matką Boga.
Regina Kummer
Oto Matka twoja
Wszystko o Maryi z Nazaretu

Ta biografia, a można tak powiedzieć o tej pracy, jest po prostu inna. Świeża. Nowa. Autorka, korzystając z różnych źródeł, potrafiła narracji nadać szczególną literacką formę. Pozwala przy tym mówić apokryfom, które bardziej niż tylko barwnie kreślą losy Maryi.

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2014


Ponadto dziś także w Martyrologium:
W Londynie - bł. Wilhelma Warda, męczennika. W roku 1604 przybył do kolegium angielskiego w Douai. W cztery lata później został kapłanem i wyjechał do ojczyzny. Spędził tam 30 lat, ale dwie trzecie tego czasu strawił w więzieniach. W roku 1641 został skazany na śmierć za to, że nie zastosował się do uchwały parlamentu, skazującej katolickich kapłanów na banicję. Na śmierć szedł z pogodą, rozdając po drodze drobnostki, które miał jeszcze przy sobie. Beatyfikował go w roku 1929 Pius XI.

W Lovere, w Lombardii - bł. Bartłomiei Capitanio. Ona to razem z Wincencją Gerosa zakładała zgromadzenie Córek Miłości. Zmarła na gruźlicę w roku 1833, mając zaledwie 26 lat. Beatyfikował ją w roku 1926 Pius XI.

oraz:

św. Erasta, biskupa Filippi (+ I w.); św. Jacka, męczennika (+ I/II w.); św. Symeona, pustelnika (+ 1016)

Wyślij do nas maila
STRONA GŁÓWNA
TEKSTY ILG | OWLG | LITURGIA HORARUM | KALENDARZ LITURGICZNY | DODATEK | INDEKSY | POMOC
CZYTELNIA

 Teksty Liturgii Godzin:
© Copyright by Konferencja Episkopatu Polski i Wydawnictwo Pallottinum

Opracowanie i edycja - © Copyright by ILG