WERSJA PREMIUM:


Tu jesteś:




Menu:

Internetowa Liturgia Godzin

Wesprzyj rozwój serwisu

Czytelnia

25 kwietnia
Święty Marek, Ewangelista

Święty Marek Ewangelista
Czczony dziś Święty w księgach Nowego Testamentu występuje pod imieniem Jan. Dzieje Apostolskie (Dz 12, 12) wspominają go jako "Jana zwanego Markiem". Pochodził z Palestyny. Imienia jego ojca nie znamy. Zapewne w czasach publicznej działalności Pana Jezusa, jego matka, Maria, była wdową; pochodziła z Cypru.
Jest bardzo prawdopodobne, że matka Marka była właścicielką Wieczernika, gdzie Chrystus spożył z Apostołami ostatnią wieczerzę. "Człowiek niosący dzban wody" (Mk 14, 13) - to prawdopodobnie Marek. Jest również bardzo możliwe, że matka Marka była także właścicielką ogrodu Getsemani na Górze Oliwnej. Marek bowiem w swojej Ewangelii podaje ciekawy szczegół, o którym żaden z Ewangelistów nie wspomina: że w czasie modlitwy Pana Jezusa w Ogrójcu znalazł się w nim (zapewne w budce czy też w małym domku, jaki się tam znajdował) pewien młodzieniec. Kiedy usłyszał krzyki zgrai żydowskiej, obudził się i owinięty jedynie prześcieradłem, wybiegł na zewnątrz. Kiedy zobaczył, że Jezusa zabierają oprawcy, zaczął krzyczeć. Wtedy ktoś ze służby świątyni podbiegł do niego, aby go pochwycić, ale on uciekł, zostawiając prześcieradło w rękach pachołka (Mk 14, 15).
Marek był uczniem św. Piotra. Prawdopodobnie zaraz po zesłaniu Ducha Świętego św. Piotr udzielił Markowi chrztu, dlatego nazywa go swoim synem (1 P 5, 13). Wieczernik służył Apostołom za dom schronienia po śmierci Chrystusa Pana. Tam właśnie udał się książę Apostołów zaraz po swoim cudownym uwolnieniu przez anioła z więzienia (Dz 12, 11-17).
Kiedy w roku 44 św. Paweł i św. Barnaba przybyli do św. Piotra z jałmużną dla Kościoła w Jerozolimie, znaleźli św. Piotra i św. Jakuba w Wieczerniku. Barnaba był krewnym Marka. Marek towarzyszył Barnabie i Pawłowi w podróży do Antiochii, a potem w pierwszej podróży na Cypr. Kiedy zaś Paweł chciał iść w głąb Małej Azji przez wysokie góry Tauru, Marek się sprzeciwił, co bardzo rozgniewało Apostoła narodów. Marek nie czuł się zdolny ponosić trudów tak uciążliwej pieszej wyprawy i dlatego w roku 49 w Pergo zawrócił (Dz 12, 25; 13, 13).
Kiedy Paweł wybierał się z Barnabą w swą drugą podróż apostolską, Barnaba chciał zabrać ze sobą Marka, ale Apostoł narodów nie zgodził się na to. Wtedy Barnaba opuścił Pawła, tak że ten odtąd sam w towarzystwie św. Łukasza Ewangelisty i innych odbywał swoje apostolskie podróże. Barnaba i Marek udali się wówczas razem na Cypr. Była to wyspa rodzinna Barnaby, a może także i Marka (Dz 15, 35-40). W kilkanaście lat potem, w roku 61, widzimy ponownie Marka przy Pawle w Rzymie. Pisze o tym sam Apostoł w Liście do Kolosan i do Filemona (Kol 4, 10; Flm 24). Możliwe, że Marek wybierał się wtedy, wysłany przez św. Pawła, do wspomnianych adresatów, gdyż Apostoł narodów żąda dla niego gościnnego przyjęcia.
W Liście do Tymoteusza, który pisze z więzienia, Paweł prosi, aby przybył do niego także Marek, jest mu bowiem "przydatny do posługiwania" (2 Tm 4, 1).
Na tym urywają się wszelkie historyczne wiadomości o św. Marku. Nie wiemy nic pewnego o dalszych losach jego życia. Według tradycji miał być założycielem gminy chrześcijańskiej w Aleksandrii i jej pierwszym biskupem. Tam również miał ponieść śmierć męczeńską za panowania cesarza Nerona. Inni przesuwają datę jego śmierci do czasów cesarza Trajana (98-117). Odnośnie męczeństwa św. Marka nie mamy żadnych danych. Zastanawia to, że o męczeńskiej śmierci Marka nic nie wie św. Hieronim. Tym większe zastrzeżenie budzi legenda, według której Marek miał głosić Ewangelię w Akwilei, a nawet w Lorch (Austria).

Największą zasługą św. Marka jest to, że zostawił nam napisany zwięzły opis życia i nauki Pana Jezusa. Jego Ewangelia miała być wiernym echem katechezy św. Piotra. Marek napisał ją przed rokiem 62, w którym ukazała się Ewangelia według św. Łukasza. Tekst Markowy mógł więc powstać w latach 50-60. Autor zaczyna swoją relację od chrztu Pana Jezusa i powołania Piotra na Apostoła. Podaje on jako charakterystyczny szczegół pobyt Pana Jezusa w domu św. Piotra i uzdrowienie jego teściowej (Mk 1, 29-31).
Święty Marek znał doskonale język aramejski i grecki. Ewangelię swoją pisał nie dla Żydów, gdyż często tłumaczy słowa aramejskie na język grecki (Mk 5, 4; 14, 36; 15, 22). Tłumaczy również zwyczaje żydowskie (Mk 7, 1-23; 14, 12). Ewangelię swoją pisał zapewne w Rzymie, gdyż przypomina znanych w Rzymie gminie chrześcijańskiej: Aleksandra i Rufusa (Mk 15, 21) jako pośrednich świadków męki Pańskiej.
Święty Marek jest patronem pisarzy, notariuszy, murarzy, koszykarzy i szklarzy oraz miast: Bergamo, Wenecji, a także Albanii. Przyzywany podczas siewów wiosennych oraz w sprawach pogody.

Święty Marek



W ikonografii św. Marek ukazywany jest w stroju arcybiskupa, w paliuszu albo jako biskup wschodniego rytu. Trzyma w dłoni zamkniętą lub otwartą księgę. Symbolizuje go m.in. lew ze skrzydłami - jedno z ewangelicznych zwierząt, lew u stóp, drzewo figowe, zwój.


Więcej informacji:

Kliknij tutaj - książka w księgarni Gloria24.pl
Kliknij tutaj - książka w księgarni tolle.pl
Kliknij tutaj - płyta CD Audio / MP3, audiobook
Kliknij tutaj - strona w Internecie

Michał Wojciechowski
Tajemna Ewangelia Marka
ks. Tarsycjusz Sinka CM
Św. Marek Ewangelista
ks. Paweł Borto
Św. Marek na naszej ziemi?
Wiesław Baniak SDC
Kim był św. Marek?
Dorota Walencik
Święty Marek Ewangelista
wiara.pl
Święty Marek, Ewangelista
Polonia Christiana
Św. Marek Ewangelista
ks. prof. Waldemar Chrostowski
Czy św. Marek Ewangelista przebywał w Cyrenajce?
Jan Lewandowski
Czy św. Marek popełnił błędy geograficzne
i kulturowe w swej Ewangelii?
 
bp Kazimierz Romaniuk
Ewangelia według św. Marka

Dzieło Markowe jest wyjątkowo zwięzłe i krótkie. Liczy bowiem zaledwie szesnaście rozdziałów. Cechuje je również prostota języka oraz raczej prezentowanie wydarzeń z życia Jezusa z Nazaretu niż ich interpretacja. Dlatego też wydaje się ona zawierać najbardziej pierwotną apostolską katechezę.
o. Hugolin Langkammer OFM
Ewangelia według św. Marka
Wstęp - Przekład - Komentarz

Biorąc pod uwagę zainteresowania i potrzeby polskiego odbiorcy, zwrócono w niniejszym komentarzu nie tyle na kontrowersje i uczone dyskusje o problemach wprawdzie podstawowych, ale poza specjalistami mało kogo interesujących, ile raczej na treść wypowiedzi zawartych w natchnionym tekście, tak jak katoliccy egzegeci rozumieją. Położono przy tym szczególny nacisk na teologiczne aspekty tej Ewangelii.
Danuta Piekarz
Jak spotkać Jezusa w Ewangelii wg św. Marka?

Obserwujemy coraz głębsze zainteresowanie Biblią. Wraz z nim powstają pytania: Jak czytać Pismo Święte? Od jakiej księgi zacząć? Jak czytać, by zrozumieć? Prezentujemy zapis konferencji, które zapewne pomogą w podjęciu czytania Słowa Bożego. Jest to spotkanie także dla tych, którzy już czytają Pismo Święte i poszukują pogłębienia modlitwy.
E. Scognamiglio OFMConv
Zlękli się tłumu. Lectio divina
do fragmentów Ewangelii według św. Marka

Znakomita propozycja do wykorzystania w medytacji osobistej dla osób świeckich i zakonnych oraz do prowadzenia kręgów biblijnych.
Zbigniew Barciński
Katechezy o Ewangelii według św. Marka
dla młodzieży i dorosłych

Propozycja katechezy adresowanej do młodzieży i dorosłych. Cykl rozpoczyna katecheza o człowieku przeżywającym kryzys, który sięga po Ewangelię Marka i szuka w niej odpowiedzi na pytania o szczęście, radość, pełnię życia. Kolejne katechezy to aktywna praca nad fragmentami Ewangelii Marka.

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2013


Ponadto dziś także w Martyrologium:
W Lyonie - św. Rustyka, biskupa. Wedle Ennodiusza on to przyjął Epifaniusza z Pawii, gdy ten przybył do Galii. Zresztą wiele o nim nie wiemy. Zmarł w roku 501.

W Lobbes, niedaleko Tournai, w Belgii - św. Hermina. Był jednym z tych opatów, którzy w tych czasach obdarzani byli sakrą biskupią. Zmarł w roku 737.

oraz:

św. Aniana, biskupa Aleksandrii (+ 86); świętych męczenników: braci Ewodiusza i Hermogenesa oraz ich siostry Kaliksty (+ 304); świętych diakonów: Filona i Agatopoda (+ II w.); św. Franki, ksieni (+ 1218); św. Stefana, biskupa Antiochii i męczennika (+ 479)

Wyślij do nas maila
STRONA GŁÓWNA
TEKSTY ILG | OWLG | LITURGIA HORARUM | KALENDARZ LITURGICZNY | DODATEK | INDEKSY | POMOC
CZYTELNIA | ANKIETA | LINKI | WASZE LISTY | CO NOWEGO?

 Teksty Liturgii Godzin:
© Copyright by Konferencja Episkopatu Polski i Wydawnictwo Pallottinum

Opracowanie i edycja - © Copyright by ILG